Galbani is de Italiaanse leider van kaasspecialiteiten en één van de belangrijkste spelers op de markt van vleeswaren. Het bedrijf brengt meer dan 300 producten in 50 landen op de markt. Met 3100 werknemers en vier productiesites in Italië is Galbani één van de grootste bedrijven uit de levensmiddelenbranche.

De vier productiesites die in het noorden van Italië liggen (Casale Cremasco, Corteolona, Melzo en Certosa) zijn technologisch zeer geavanceerd. Bovendien zijn ze allemaal ISO 9002 en ISO 14001 gecertificeerd.

Kwaliteit stond altijd al hoog in het vaandel bij Galbani. De traditionele productiemethoden en de strenge controles zijn een blijk van vertrouwen voor de klanten en de consumenten. Deze veeleisendheid is uiterst belangrijk voor Galbani. Kwaliteit en klanttevredenheid vormen een absolute prioriteit. Daarom worden de controles en de testen over de hele productieketen uitgevoerd. Galbani garandeert een vlekkeloze traceerbaarheid en strenge kwaliteitsnormen, van de bevoorrading van de grondstoffen tot het eindproduct.

1882

Alles begon in een dorpje in de Valsassina, een prachtige vallei in de Lombardische Alpen, bij de oevers van het Leccomeer. Hier, om precies te zijn in Ballabio, lanceerden Egidio Galbani en zijn vader Davide hun eerste productie van kaas, waarbij ze zich specialiseerden in de ‘robiola’.

Leuk weetje:

Egidio Galbani en zijn vader Davide begonnen hun avontuur in de wereld van zuivelproducten als ‘bijbaan’. De eerste baan van Davide, het hoofd van de familie, was namelijk die van smid. In het begin leek Egidio vastbesloten in zijn vaders voetstappen te treden, maar hij ontdekte daarna een werkelijke passie voor kaas en voor het ondernemersvak, dus koos hij ervoor om in deze branche te investeren.

Ballabio:

Aan het einde van de 19e eeuw was Ballabio al beroemd vanwege de kaastraditie; deze regio was immers bekend vanwege haar grotten van tufsteen die van nature koel zijn, rijk aan schimmel en ideaal voor het bewaren van kaas. De Galbani’s combineerden dit gelukkige toeval - de geografische omstandigheden van de regio - met hun passie, hun nieuwsgierigheid en uitstekende ondernemersvaardigheden.

1896

In 1896 bewijst de jonge Egidio Galbani zijn ondernemerskwaliteiten door de boerderij Cascina Triulza in Melzo te huren, waar hij met zeven werknemers en de technische hulp van een 3 pk-motor, met melken begint.

Egidio Galbani

In de kleine zuivelfabriek van Cascina Triulza is het Egidio zelf die de werking van de ketel op zich neemt. De jonge Egidio, een echte professional, zet zich voor 100% in en door zijn vastberadenheid slaagt hij er uiteindelijk in om zijn chauffeursdiploma te halen en om een ideale verwarming te garanderen voor zijn kleine fabriek in haar geheel.

1898

Galbani is op dat moment al geen familiebedrijf meer, maar een bedrijf met 12 werknemers in loondienst. Niet alleen de productie neemt toe, maar ook het succes. Davide en Egidio Galbani en hun producten worden ook in het buitenland bekend; hun kazen worden tentoongesteld (en krijgen een prijs!) op de tentoonstellingen van Brussel, Parijs en München. Het is het begin van een carrière die vooral wordt gekenmerkt door de groei in het buitenland en de aandacht voor de behoeften van de consumenten buiten de grenzen.

1900

De eerste successen van Egidio worden bevestigd en zijn carrière in de zuivelindustrie krijgt een beslissende wending, of zoals hij zelf zegt:

“Het feit dat de Jury van de Tentoonstelling van Parijs in 1900 (waaraan dit soort producenten uit alle landen deelnamen) mij de Eerste Prijs heeft toegekend, vormt het meest duidelijke en onweerlegbare bewijs dat mijn specialiteiten kunnen rivaliseren met die uit alle andere landen”.

- Egidio Galbani -

1906

Een van de beroemdste kazen van Galbani, de Bel Paese, wordt zelfs gekwalificeerd als “Koning der kazen” en zal het hoofd bieden aan de sterke Franse concurrentie. Hoe is de geschiedenis van dit succes begonnen? Egidio wil een kaas maken die de kenmerken van Franse producten bevat, maar die tegelijkertijd zachter van smaak is en minder sterk ruikt. Egidio vindt het tevens belangrijk dat deze nieuwe kaas “niet lokaal” is. Zijn doel is om een modern product te maken, dat niet kenmerkend is voor een bepaalde streek, maar waarmee iedereen zich overal thuis voelt.

De bedoelingen van Egidio worden niet alleen in de naam “Bel Paese” (Mooi Land) weerspiegeld, maar ook in een moderne en aantrekkelijke verpakking.

De Bel Paese

Het etiket is vernieuwend en revolutionair voor die tijd, niet alleen door het bijzondere en karakteristieke formaat omdat het de hele kaas omhult, maar ook door de grafische details.

Het laat vooral de geestelijke Stoppani, auteur van het boek “Il Bel Paese” - waarop de kaas is geïnspireerd - zien. Bovendien is op de achtergrond een modern Italië te zien, gevisualiseerd door het spoorwegnet dat toen recent was.

Egidio bestudeerde alle details zo goed dat de “Bel Paese” nog steeds een echt succes is.

1911

Het historische hoofdkantoor van de Cascina Triulza is gesloten. Het bedrijf Galbani gaat zich vestigen in Melzo, een stadje op enkele kilometers van Milaan. Het gebouw bestaat uit een grote zaal, ruimtes voor de ontvangst van de melk, schuilplaatsen voor de paarden, magazijnen voor de goederen en een aantal huizen (eerst voor de Galbani familie, daarna ook voor de werknemers).

1920

Het bedrijf Galbani komt praktisch ongedeerd uit de Eerste Wereldoorlog, want de productie van zachte kazen voor de krijgsmacht en de ziekenhuizen blijft gewaarborgd door de verplichte oprichting van het Consortium. Na de Eerste Wereldoorlog gaat Egidio zijn bedrijf nog verder moderniseren door vernieuwende koelsystemen in de fabriek van Melzo te installeren.

Tijdens deze groeiperiode richt hij op 26 mei 1920 de “Naamloze Vennootschap Egidio Galbani” op.

Naamloze Vennootschap Egidio Galbani

Het bedrijf heeft als activiteit “de industrie en de handel van zuivelproducten in het algemeen en hun derivaten”. Het nieuwe bedrijf bestaat uit de broers Egidio en Giuseppe, Giacomo (zoon van Giuseppe) en andere ondernemers uit de omgeving.

1925

De zuivelfabriek van Giussago (in het departement van Pavie) begint haar activiteiten. Hier worden de beroemde Bel Paese en de heerlijke Galbani mascarpone vervaardigd, ideaal voor het bereiden van tiramisu, het traditionele Italiaanse dessert dat ook in het buitenland bekend is.

1926

Egidio verlaat het bedrijf waarschijnlijk om gezondheidsredenen en laat het beheer ervan over aan de medeoprichters.

1934

Galbani heeft meer dan 1000 werknemers in dienst en bezit 56 magazijnen in de voornaamste Italiaanse steden. Het bedrijf blijft zich verder uitbreiden in het buitenland met 4 filialen, 32 magazijnen en 108 vertegenwoordigingskantoren; de verste ligt in Argentinië.

1936

Galbani treedt de wereld van vlees binnen door de vleeswarenfabriek van Melzo, die is gespecialiseerd in de productie van mortadella, gekookte ham en worsten, te kopen.

1945

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werken er 62 melkleveranciers voor Galbani. De melk wordt naar de fabriek gebracht op wagens die worden voortgetrokken door paarden. Dit kenmerkte lange tijd de wegen en het landschap rondom de fabrieken.

1956

Galbani verovert de harten van alle Italianen door de beroemde slogan “Galbani betekent vertrouwen”.

In hetzelfde jaar wordt de Santa Lucia mozzarella op de markt gebracht en wordt deze één van de belangrijkste producten uit de geschiedenis van het merk.

Santa Lucia mozzarella

De Santa Lucia mozzarella uit 1956 wordt gekenmerkt door zijn bijzondere vorm; hij doet denken aan een langwerpige bol die in het midden smaller is, net als een ‘8’; hij wordt nog verpakt in houten kisten met ijs.

1959

De communicatiestrategie van Galbani had al eerder gewerkt met de uitvinding van de speciale ‘verpakking’ voor de Bel Paese, maar deze nieuwe vondst is de bevestiging dat Galbani talent heeft om altijd een stapje voor te zijn op zijn concurrenten in de kaaswereld.

In 1959 bekleedt Paolo Panelli voor het eerst de rol van een televisiepersonage in het kinderprogramma “Ercolino sempre in piedi ” en komt terecht in de geschiedenis van een hele generatie kinderen. Ercolino is sympathiek, populair en beroemd, en raakt niet alleen de harten van de kinderen.

Ercolino sempre in piedi

De populariteit van Ercolino bereikt zijn hoogtepunt. Zie hier de ‘opblaasbare’ versie die alle kinderen prachtig vonden.

1961

‘Koetsen’, typische voertuigen die leken op karren die door paarden werden voortgetrokken en die tot dan toe werden gebruikt om melk te transporteren, raken definitief in onbruik door de technologische vooruitgang in de jaren 60. De komst van bestelwagens!

Melk wordt nog in traditionele bussen vervoerd en ‘s ochtends en ‘s avonds bezorgd en opgehaald, maar er is iets veranderd. De hoeveelheden melk nemen toe, net als het aantal kilometers dat elke dag wordt gemaakt. Om een ‘ menalatte ’ (vervoerder van melk) van Galbani te worden, moet je stevig in je schoenen staan.

Lees hieronder enkele verhalen van onvermoeibare mannen…

“We hadden een goede verhouding met de boeren als we ons werk goed deden. Er was natuurlijk wel eens een slimme boer die je geen volle melkbus gaf en dan ontstond er weleens ruzie...”

Canzio, ‘menalatte’ en belast met het vervoer van wei voor het fokken van varkens.

“Ik heb dit werk 13 jaar lang gedaan, zonder mijn uren te tellen, want we moesten de vervoerders van melk volgen die om één uur ‘s ochtends begonnen en om acht uur ophielden. Soms vertrok ik om twaalf uur ‘s nachts, soms om één uur ‘s ochtends, een andere keer om vier uur ‘s ochtends... De trajecten waren lang: tussen 100 en 120 km per dag... en meer. Er waren toen geen verkeersborden zoals nu, je moest de weg uit je hoofd kennen!”

Giuseppe, eerst kwaliteitscontroleur en daarna ‘menalatte’.

1965

Tot dan toe had de Santa Lucia mozzarella een kenmerkende vorm van een ‘8’.

In 1965 maakte de “Carosello”, een serie films (vaak grappige, luchtige sketches of muzikale intermezzo’s) gevolgd door reclameboodschappen, er reclame van in een nieuwe en innoverende versie: de Santa Lucia in zijn vocht in een gesloten verpakking. Jawel, de eerste ‘moderne’ versie van de mozzarella werd bedacht door Galbani!

1970

In Novara werd het eerste officiële Consortium van de gorgonzola opgericht. Galbani is één van de oprichters van het Consortium met als doel om “de producten en de handel van de gorgonzola en het gebruik van zijn aanduiding te beschermen en te bewaken”.

Er bestaan zeer veel regels voor de productie van deze kaas en het is belangrijk dat ze worden nageleefd. Wist u bijvoorbeeld dat er maar twee regio’s in Italië het recht hebben om de gorgonzola te mogen produceren?

Volgens de wet (en vanzelfsprekend volgens de traditie) hebben maar een aantal departementen in Piemont en Lombardië het recht om de beroemde gorgonzola te produceren.

1994

12 september: open dag bij Galbani. Consumenten voelen zich echt verbonden met het merk!

2006

Galbani fuseert met Lactalis, wereldleider van kaas- en zuivelproducten. Het merk krijgt nog meer internationale bekendheid.

2008

Oprichting van de groep Lactalis Italia, die historische merken van de Italiaanse kaaswereld samenvoegt, zoals Invernizzi en Cademartori, en natuurlijk Galbani.

 

2012

2012: Galbani viert zijn 130e verjaardag.

130 jaar van persoonlijkheden, verhalen, weetjes, producten en keuze. Het parcours van het merk wordt ook gekenmerkt door zijn logo.

2016: GALBANI lanceert haar nieuwe huisstijl en nieuwe reclamestrijl.